Selasa, 8 November 2011

Teruskanlah berzikir hingga akhir hayat...

Saudaraku, seiman seaqidah. Mengapa kita terus menerus berzikir? Kerana umur kita terus bertambah dan usia semakin berkurangan. Semakin lama, tiap jam, tiap minit, tiap detik, kita semakin mendekati kematian. Dan sesungguhnya hamba-hamba yang beriman sangat menantikan husnul khatimah.

Bagi orang yang tidak beriman, tidak peduli di mana ia mati. Tapi bagi orang-orang beriman, ia peduli bagaimana cara ia mati.

"Barang siapa yang di akhir hayatnya melafazkan zikir 'laa ilaaha illallah' maka ia akan masuk ke syurga."

Sungguh bahagia mereka yang selalu berzikir kepada Allah. Inilah ibadah hitungan setiap masa.

Ingat, ada ibadah tahunan misalnya solat Aidi Fitri, puasa Ramadhan. Ada pula ibadah bulanan, antara lain puasa sunnah ayyamul biidh. Ada lagi ibadah mingguan, misalnya Solat Jum'at. Ada pula ibadah harian, antara lain solat fardhu lima waktu,iaitu solat Subuh, Zuhur, Asar, Maghrib hingga Isya'.

Ada ibadah setiap detik, setiap kesempatan, di mana pun, bila pun, dalam keadaan apa sekalipun, iaitu zikir kepada Allah SWT. Dengan demikian hubungan kita dengan Allah SWT tetap terjaga.

Sehingga di saat puncaknya goncangan hidup yang lebih dahsyat dari tsunami, lebih dahsyat dari badai Katrine, dimana semua orang pasti akan mengalaminya, iaitu sakaratul maut; ia tetap tenang, kerana hatinya selalu berzikir kepada Allah lalu Allah memanggilnya seperti dalam surat Al Fajr...

"Hai jiwa yang tenang. Kembalilah kepada Tuhanmu dengan hati yang puas lagi diredhai-Nya. Maka masuklah ke dalam jama'ah hamba-hamba-Ku, masuklah ke dalam syurga-Ku." (QS. Al Fajr: 27-30)

Kerana itu, siapa pun yang mahu meninggal dalam keadaan baik, maka ia harus selalu berzikir. Itulah husnul khatimah.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan